Osmose

Osmose is een veelvoorkomend probleem en komt bij oudere maar ook bij nieuwere polyester schepen voor. 

Osmose is, simpel gezegd, het opnemen van water door het polyester. De beschermende buitenlaag van de polyester is stuk, waardoor water binnen in het polyester trekt. Deze gaat een chemische reactie aan met de stoffen in het polyester en vormt daar gasbelletjes die uiteindelijk barsten.

Een deskundig onderzoek naar de conditie van het onderwaterschip brengt u op de hoogte van het al of niet aanwezig zijn van osmose.

Een juist uitgevoerde vochtmeting van het laminaat helpt een beeld te geven van het risico op ontstaan van osmose.

Dit is natuurlijk van groot belang bij de aanschaf van een jacht. Maar ook bij verkoop is het belangrijk om problemen achteraf te voorkomen. De verkoper heeft  tenslotte informatie plicht!


Er kunnen drie dingen gedaan worden als er osmose is vastgesteld:

 - Proffesionele behandeling. 
Dit is de duurste optie maar wel met het beste resultaat. De osmose zal over het hele schip worden aangepakt en verwijderd.
Maar omdat het een erg dure oplossing is dient u  wel na te gaan of deze investering economisch verantwoord is. Daarom kunt u ook kiezen voor de tweede optie:

 - Op kleine schaal reparaties uitvoeren. 
Dit zorgt ervoor dat de osmose niet verder ontwikkeld. Dit is echter geen oplossing voor het probleem, maar stelt het probleem wel uit.

  -Gewoon doorvaren. 
Aangezien osmose een relatief langzaam proces is zal het waarschijnlijk nog vele jaren duren voor de romp zo slecht is dat varen niet meer verantwoord is. Dit betekent wel dat het schip reperaren op den duur alleen maar meer gaat kosten.

 





    
   osmose onderzoek Freedom 35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persoonlijk ben ik van mening dat alle pleziervaartuigen de benaming “Jacht” horen te krijgen, de benaming jacht is ontstaan toen er voor het eerst speelvaartuigen gebouwd werden die snel en wendbaar waren en afgeleid waren van de schepen waarmee in oorlogstijd “gejaagd” werd op de vijand. Zo heten bepaalde snelle en wendbare marine schepen nog steeds jagers zoals torpedo jagers en mijnen jagers.

Het is zelfs zo dat de Engelse en Amerikaanse benaming voor een pleziervaartuig “Yacht” van oorsprong komt van het Nederlandse “Jacht”  met trots op onze historie en grote kennis van deze scheepstypen gebruik ik dan ook zoveel mogelijk de benaming “Jacht” en noem ik mijzelf “Jachtexpert”

Dus is een keuring noem ik ook een jachtkeuring en heet iemand die veel verstand van  pleziervaartuigen heeft ook een jachtexpert. En geen bootexpert of scheepsexpert maar omdat de zoekmachines deze website goed moeten kunnen vinden is het van belang dat er woorden als bootkeuringen, bootkeuring scheepskeuringen, en scheepskeuring, bootkeuren, schipkeuren en zo meer zoals “boot aankoopkeuring” en    “boot aankoopkeur” of schipkeuring op deze site komen te staan.